DUSZONY JARMUŻ Z PIECZARKAMI I BATATAMI

Jeśli nie macie pojęcia co podać na stół wigilijny, a chcielibyście spróbować czegoś nowego żeby zaskoczyć rodzinę pysznymi smakami to jest to idealny przepis dla Was.

Duszony jarmuż z pieczarkami i batatami

Idealne danie w zimie, rozgrzewa, wzmacnia dodaje energii!!! Nadaje się też na wigilijny stół może zastąpić  tradycyjną kapustę z grzybami. Możemy jeść te potrawę jako danie samodzielne lub jako dodatek do ryby lub mięsa.

Tradycyjnie w Niemczech to danie nazywa się Grunkohl podawane z kiełbasą pieczoną lub pieczonym boczkiem, zawsze obecne na Jarmarkach Adwentowych za naszą zachodnią granicą.

Składniki na duszony jarmuż:

  • Jeden słoik jarmużu – dostępny w sklepach eko, najczęściej wyprodukowany w Niemczech i nazwa na etykiecie to Grunkohl
  • Jeden duży batat
  • Pieczarki lub grzyby shitake 100gr najlepiej jak najmniejszeostatnio często można kupić takie w Lidlu jeśli takich nie kupimy to kroimy duże na małe kawałki
  • 2 cebule
  • Jedna łyżeczka do herbaty dobrej jakości oleju
  • Przyprawy 
  • Papryka wędzona ostra lub dla osób, które nie mogą jeść ostrych przypraw zwykła , sos shoju lub w wersji bezglutenowej tamari, mała łyżeczka octu winnego lub balsamico

Wykonanie

Do większego rondla wkładamy jarmuż, dodajemy pokrojonego w średnią kostkę ziemniaka, dodajemy niewielką ilość wody i sól, dusimy, aż ziemniaki zmiękną. Cebulę kroimy w kostkę, podsmażamy na patelni, dodajemy pieczarki jeśli mamy takie bardzo małe to w całości, podsmażamy i dodajemy paprykę wędzoną ostrą, sos shoju(tamari)

Podsmażamy, aż nabiorą ładnego brązowego koloru. Dobrze podsmażone pieczarki dodajemy do rondla, w którym już nasze bataty zmiękły i pięknie połączyły się z jarmużem. Dusimy razem około 15 minut , dodajemy jeszcze małą łyżeczkę octu winnego lub balsamico– zredukuje nam to słodki smak batatów

Po około 15 minutach jeśli mamy za dużo płynu, redukujemy gotując jeszcze chwile bez pokrywki.

Gotowe danie podjemy z pieczywem lub pieczonymi ziemniakami 😊

Zalety jarmużu

Jarmuż to skarbnica białka, błonnika, witamin – przede wszystkim C i K, a także soli mineralnych – zwłaszcza wapnia i potasu, oraz sulforafanu – silnego przeciwutleniacza. Niski indeks glikemiczny

Zalety batatów

Bataty odmiany o żółtym miąższu są skarbni karotoneidów, w tym poprawiającej kondycję wzroku luteiny. Poza tym bataty zawierają sporo związków mineralnych, takich jak: wapń, fosfor, potas, sód, magnez, siarka, chlor, sżelazo, jod, a także niewielkie ilości manganu, miedzi, molibdenu i selenu. Bulwy zawierają również witaminy z grupy B (zwłaszcza witaminę B6), witaminę C, kwas foliowy i witaminę E. Średni indeks glikemiczny.